Algemene voorwaarden particulieren

Algemene verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden DKMtools
De leverings- en betalingsvoorwaarden van DKM Tools, gevestigd en kantoorhoudende te Zevenbergen aan de Campagneweg 26 (4761RM).I.

Algemeen
1. Op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan zijn de onderhavige voorwaarden van toepassing. Afwijkingen daarvan moeten in onderling overleg en uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen worden.
2. Indien en voor zover er uwerzijds twijfel is over de strekking of bedoeling van enige bepaling van onze voorwaarden, zijn wij gaarne bereid u desgevraagd de gevraagde uitleg te geven.
3. Indien enige bepaling van onze voorwaarden in strijd mocht zijn met huidig of komend recht, dan treedt voor die bepaling in de plaats de naar strekking en bedoeling meest nagelegen volgens de Wet wel toegestane bepaling dan wel hetgeen op dat punt op dat moment in de branche als redelijk en billijk wordt geoordeeld.
4. Deze voorwaarden zijn geschreven met als uitgangspunt de bedrijfsactiviteiten, zoals die door ons worden verricht. Onze bedrijfsactiviteiten bestaan uit het in stand houden van een gespecialiseerde technische groothandel gericht op de verkoop van gereedschappen en verbruiksmaterialen, de verhuur van machines en locatiecontainers en het verrichten van diensten ten behoeven van de bouw, dit alles in de meest uitgebreide zin van het woord.

II. Offertes
1. Al onze offertes en aanbiedingen worden gedaan, en besprekingen en/of onderhandelingen vinden plaats, uitgaande van het van toepassing zijn van onze voorwaarden en met inachtneming van die voorwaarden. Een en ander houdt in, dat mogelijke voorwaarden uwerzijds, voor zover die strijdig zijn met en/of meer of anders behelzen dan deze voorwaarden en voor zover daarover geen uitdrukkelijke schriftelijke overeenstemming is bereikt, niet van toepassing zijn. Door bij ons een order te plaatsen doet u uitdrukkelijk afstand van het van toepassing zijn van uw voorwaarden.
2. Onze offertes zijn uiteraard steeds vrijblijvend, behoudens voor zover in de offerte anders is aangegeven. Ditzelfde geldt voor alle bij onze offerte verstrekte gegevens. Alle bij onze offerte verstrekte prijslijsten, brochures en andere gegevens zijn zo nauwkeurig mogelijk opgegeven. Ook deze opgaven zijn slechts bindend, voor zover dat uitdrukkelijk is medegedeeld.
3. Bij een offerte gaan wij steeds uit van levering, dan wel het verrichten van werkzaamheden onder normale omstandigheden en in de gebruikelijke werktijden en wordt uitgegaan van goed te bereiken, te berijden en veilige terreinen.
4. Voor het tot stand komen van een overeenkomst zijn wij steeds bereid om alle door u noodzakelijk geachte informatie te verstrekken, zodat u van alle van belang zijnde aspecten van de uiteindelijke overeenkomst op de hoogte bent. Wij gaan er van uit, dat u van uw kantaan ons eveneens alle noodzakelijke informatie verschaft, zodat ook wij van alle van belang zijnde aspecten van de uiteindelijke overeenkomst op de hoogte zijn.
5. Onze prijzen en tarieven zijn berekend op goed te bereiken en te berijden terreinen. De situatie op het terrein dient zodanig te zijn dat aflevering en terbeschikkingstelling goed en veilig kan plaatsvinden en dat uitsluitend ter onzer beoordeling.

III. De overeenkomst
1. Een overeenkomst komt tot stand, zodra wij uw orders genoteerd hebben en wij deze schriftelijk bevestigd hebben middels een orderbevestiging of vastlegging in een door beide partijen te tekenen overeenkomst.
2. Eventuele aanvullende afspraken c.q. wijzigingen binden ons slechts indien deze schriftelijk door ons bevestigd zijn.
3. Bij elke overeenkomst geldt dat deze onzerzijds slechts wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat u – uitsluitend te onzer beoordeling – voldoende kredietwaardig blijkt voor nakoming van al uw verplichtingen uit de overeenkomst. Uiteraard wordt u in de gelegenheid gesteld op deugdelijke wijze van uw kredietwaardigheid te doen blijken, dan wel deugdelijke zekerheid te stellen.
4. Wij zijn voorts gerechtigd om na het aangaan van de overeenkomst, alvorens (verder) te presteren, van u zekerheid te eisen, dat u aan uw betalingsverplichtingen zult voldoen.
5. Indien er sprake is van een afroeporder, dan geldt daarvoor – tenzij anders overeengekomen – dat deze binnen 6 maanden, te rekenen vanaf de dag dat de overeenkomst schriftelijk is vastgelegd, moet worden afgenomen. Bij gebreke daarvan staan de goederen vanaf de eerste dag van de zevende maand voor afhalen gereed en zijn wij gerechtigd tot facturering over te gaan. Tevens bent u vanaf dat moment opslagkosten verschuldigd.

IV. Prijzen
1. Al onze prijzen gelden, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven, af magazijn, exclusief BTW, administratiekosten, verzendkosten, verzekeringskosten, invoerrechten en andere heffingen of belastingen en worden vermeld in euro’s.
2. Voor een overeengekomen prijs geldt dat wij deze prijs zo nauwkeurig mogelijk hebben bepaald en ons daarbij gebaseerd hebben op de tijdens de offerte
‐ c.q. orderdatum geldende en bekende kosten. In het geval dat een van die kostprijsfactoren in bijzondere mate wijzigt, dan zullen wij u daarvan zo spoedig mogelijk in kennis stellen en met u in overleg treden omtrent de gevolgen daarvan voor de oorspronkelijke prijs.
3. Indien u na opgave onzerzijds niet binnen de alsdan te stellen termijn van ten hoogste 8 werkdagen schriftelijk hebt medegedeeld, dat u met de door ons voorgestelde prijswijziging niet akkoord bent, dan geldt hetgeen ter zake door ons is medegedeeld en komt de aldus ontstane nieuwe prijs in de plaats van de oude. In geval van prijswijziging, welke binnen de gestelde termijn niet door u wordt geaccepteerd, behouden wij ons uiteraard het recht voorde overeenkomst als ontbonden te beschouwen, dan wel op basis van de oorspronkelijk overeengekomen prijs uit te voeren. Indien er sprake is van een prijswijziging ten gevolge van wettelijke voorschriften dan is dat een omstandigheid, waaraan beide partijen zich uiteraard te houden hebben.

V. Uitvoering van de overeenkomst
BIJ VERKOOP
1. Uw order wordt door ons uitgevoerd overeenkomstig de in onze bevestiging neergelegde omschrijving.
2. Levering vindt plaats op de met u afgesproken tijd en plaats.

BIJ HET LEVEREN VAN DIENSTEN
1. Uw opdracht tot het verrichten van diensten wordt door ons uitgevoerd overeenkomstig de in onze bevestiging neergelegde beschrijving.
2. Bent u de (hoofd)aannemer en schakelt u ons in als onderaannemer, dan blijven alle risico’s voor u en verbinden wij ons slechts tot het onder uw toezicht en op uw aanwijzing verrichten van de schriftelijk overeengekomen werkzaamheden.

VI. Termijnen
1. Door ons opgegeven en vastgestelde termijnen zijn behoudens nadrukkelijke schriftelijke vastlegging daarvan geen fatale termijnen.
2. Wij streven ernaar binnen de overeengekomen termijn te leveren c.q. te presteren en zullen u tijdig berichten, indien deze termijn niet gehaald wordt.
3. Indien de termijnoverschrijding het gevolg is van overmacht, hebben wij het recht onze prestatie op te schorten voor de duur dat de overmachtsituatie voortduurt.
4. Indien u ons na het verstrijken van de overeengekomen termijn alsnog een fatale termijn stelt, dan dient u daarbij boven de overeengekomen termijn een termijn van tenminste 14 dagen in acht te nemen.
5. Wij zijn pas dan in verzuim, indien u ons schriftelijk in gebreke hebt gesteld.

VII. Overmacht
1. Indien wij buiten ons toedoen niet of niet tijdig kunnen leveren c.q. presteren, zijn wij niet tot enige schadevergoeding gehouden.
2. Het gaat daarbij om de omstandigheid. Welke niet is te wijten aan onze schuld, noch krachtens de Wet, rechtshandeling of in onze branche geldende opvattingen voor onze rekening komt, als zodanig geldt in ieder geval de omstandigheid dat onze leverancier niet, niet juist of niet tijdig levert.
3. Mocht ten gevolge van deze omstandigheid voor ons een vordering ontstaan op een derde en stijgt die vordering uit boven het door ons op de in de branche gebruikelijke wijze vast te stellen geleden nadeel, dan zullen wij die vordering op die derde voor dat meerdere desgevraagd aan u te overdragen.
4. Wij zullen u zo spoedig mogelijk op de hoogte brengen, indien zich naar ons oordeel een overmachtsituatie voordoet en met u overleggen over de termijn waarbinnen wij alsnog zullen leveren c.q. presteren. Indien de overmachtsituatie van tijdelijke aard is, hebben wij het recht onze prestatie op te schorten voor de duur dat de overmachtsituatie voortduurt.
5. Indien de overmachtsituatie van blijvende aard is, dan geldt dit als een voor u en ons onvoorziene omstandigheid en hebben wij over en weer het recht de overeenkomst als ontbonden te beschouwen. Geen van partijen kan dan aanspraak maken op enige schadevergoeding; wel geldt het in artikel 3 bepaalde.

VIII. Betaling
1. Facturen dienen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, te worden voldaan contant bij aflevering, maar uiterlijk binnen 30 dagen na factuurdatum zonder enige korting of schuldvergelijking – behoudens voor geval er sprake is van een door ons schriftelijk erkende opeisbare vordering uwerzijds – en op de wijze, zoals op de factuur aangegeven. De op onze bank
‐ of giroafschriften aangegeven valutadatum is bepalend en geldt derhalve als dag van betaling. De betaling strekt overigens steeds ter voldoening van de door u verschuldigde rente, alsmede de door ons gemaakt invorderings
‐ en/of administratiekosten en wordt eerst daarna in mindering gebracht op de oudste factuur.
2. Indien zonder schriftelijk protest uwerzijds 8 werkdagen verstreken zijn na verzending van de factuur, gaan wij ervan uit, dat u zich met de factuur kunt verenigen.
3. In geval dat u:
a. In staat van faillissement wordt verklaard, een verzoek tot surseance van betaling indient, de WSNP van toepassing wordt verklaard, dan wel beslag gelegd wordt op het geheel of een gedeelte van uw eigendom;
b. Komt te overlijden of onder curatele of bewind wordt gesteld;
c. Een op grond van de wet of anderszins op u rustende verplichting ten opzichte van ons niet nakomt;
d. Nalaat een factuurbedrag of gedeelte daarvan binnen de daarvoor gestelde termijn te voldoen;
e. Besluit tot staking c.q. overdracht van uw onderneming of een belangrijk gedeelte daarvan;Hebben wij het recht alle lopende overeenkomsten als ontbonden te beschouwen, en wordt al het op dat moment aan ons verschuldigde direct opeisbaar. Wij zijn dan ook ontslagen van onze verplichting te presteren, uit welke hoofde dan ook.
4. Indien betaling niet binnen de overeengekomen termijn heeft plaatsgehad,bent u vanaf de dag van het verzuimrente verschuldigd gelijk aan de wettelijke handelsrente plus 3%. Voor elke door ons te zenden aanmaning bent u daarvoor door ons vast te stellen kosten verschuldigd. Alle door ons te maken buitengerechtelijke kosten komen eveneens voor uw rekening. Voor wat betreft die kosten geldt, dat deze vastgesteld worden overeenkomstig het meest recente “rapport voorwerk” en worden berekend over de hoofdsom, te vermeerderen met de verschuldigde rente.

IX. Reclame
1. Eventuele reclameringen worden slechts in behandeling genomen, indien deze ons per aangetekend schrijven bereiken binnen 8 dagen na levering van de betreffende goederen.
2. De reclame dient, teneinde ons een zo juist mogelijk beeld te kunnen vormen, te geschieden onder zo nauwkeurig mogelijke opgave van aard en grond van de klachten.
3. U dient afgeleverde goederen onmiddellijk na aflevering nauwkeurig te inspecteren en uw bevindingen zo spoedig mogelijk schriftelijk aan ons te melden.4.
Mochten wij uw klachten gegrond achten, dan verplichten wij ons uitsluitend tot het alsnog juist leveren van de prestatie, c.q. u te crediteren tot het bedrag van prestatie.

X. Aansprakelijkheid
1. Wij sluiten elk aansprakelijkheid – behoudens onze eigen grove schuld of opzet – voor alle schade uit welke hoofde dan ook ontstaan en/of veroorzaakt door het gebruik of de verwerking van de door ons geleverde goederen en/of diensten en/of gegeven adviezen uit.
2. In ieder geval zal het bedrag dat uitgekeerd wordt, het offertebedrag nooit overstijgen.
3. Onder schade wordt uitdrukkelijk ook verstaan en begrepen alle (in)directe schade, zoals gevolg
‐ en/of bedrijfs
‐ en/of milieuschade.
4. U dient steeds zelf voor gebruik c.q. wederverkoop te onderzoeken of de door ons geleverde goederen daadwerkelijk geschikt zijn voor het doel waarvoor u of een derde deze goederen wil gebruiken. Betreft het goederen die door een derde gebruikt en/of verwerkt gaan worden, dan dient u die derde te wijzen op de inhoud van onze voorwaarden, vrijwaart u ons althans voor eventuele schadeaanspraken van die derde. Anders is het, indien u kunt bewijzen dat de schade is ontstaan door opzet of grove schuld onzerzijds. In dat geval is onzeaansprakelijkheid beperkt tot de waarde van onze levering, blijkende de desbetreffende factuur.
5. Wij zijn verzekerd tegen de normale bedrijfsrisico’s en in voorkomende gevallen is beslissend hetgeen in de desbetreffende polis is opgenomen.
6. Wij sluiten elke productaansprakelijkheid uit, behoudens voor zover wij de daadwerkelijk producent van een geleverd product zijn, dan wel op grond van wetgeving met de daadwerkelijk met de producent gelijk uit zijn gesteld.

XI. Bevoegdheid Rechtbank
1. Op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend Nederlands recht van toepassing met – waar mogelijk – uitsluiting van internationale wetgeving.
2. Alle geschillen, waaronder begrepen die geschillen die slechts door een partij als zodanig beschouwd worden, voortvloeiend uit of verband houdende met de overeenkomst waarop dezevoorwaarden van toepassing zijn of de betreffende voorwarden zelf en haar uitleg of uitvoering, zowel van feitelijke als van juridische aard, zullen naar onze keuze bij uitsluiting worden beslist door de binnen ons vestigingsgebied bevoegde rechter, of de volgens geldende competentieregels bevoegde rechter.

Aldus op 01-01- 2010 vastgesteld te Zevenbergen door P. van Poppel.